traditionalromanesc.ro trafic.ro

Articole / Presa

Inapoi

Cum se vinde tradiţia pe internet

05 Noiembrie 2011

Traditionalromanesc.ro este un loc unde producătorii şi meşteşugarii locali încearcă să îşi vândă munca de peste an. Oferta de produse este variată, însă tranzacţiile sunt puţine. Internetul refuză în continuare să fie un sat global pentru agricultorii din România.

De la marginea drumurilor naţionale unde ţin mâna întinsă cu legătura de ceapă roşie şi găleata de vinete proaspete sau din curtea de la Muzeul Ţăranului Român unde atrag încă stângaci muşterii oraşelor, ţăranii români încearcă să îşi facă auzită vocea şi cu ajutorul Internetului. Site-urile dedicate lucrătorilor agricoli abundă în online-ul românesc (anunturiagricole.eu, anunturi-agricole.ro sau eagricole.ro sunt câteva exemple), însă primul care se adresează exclusiv producătorilor şi meşteşugarilor autohtoni este traditionalromanesc.ro, lansat în această toamnă.
Auto-intitulat “Ghidul celor ce simt româneşte”, Tradiţional Românesc este un portal care adună anunţuri postate de ţărani din toate regiunile ţării. Aceştia descriu în câteva cuvinte oferta “de beut”, “d-ale gurii” sau de “meşteşuguri”, în speranţa că Internetul le va spori vânzările. Două alte secţiuni, de turism şi datini, completează oferta făcută de Tradiţional Românesc celor care au dor de obârşii. “Tradiţional Românesc este un portal care pune la un loc tot ce este tradiţional românesc”, spune Sorin Ozon, autorul proiectului. “De exemplu, dacă doreşti să mergi în vacanţă în Bucovina, pe site găseşti despre specifiul zonei, tradiţii, datini. Poţi alege o pensiune; afli despre meşteşugari locali pe care îi poţi contacta direct şi mai afli despre atracţiile turistice din zonă. Sau o poţi lua în sens invers: găseşti un eveniment pe site care are loc undeva în Maramureş şi la care vrei să participi”.
Slow food pentru toţi

Lui Sorin Ozon i-a venit ideea acestui portal în urmă cu un an: “Eu de profesie sunt jurnalist şi am lucrat mult cu jurnalişti străini. Tot timpul mă întrebau ce avem noi, unde etc”. Un alt argument al lui Ozon, postat într-un editorial de pe site, ţine de latura bio a produselor tradiţionale româneşti: “După aproape 20 de ani de mâncat şi băut de la supermarket şi fast food-uri, toate răcoritoarele care mai de care mai colorate şi hamburgeri umflaţi cu pompa sau legume şi fructe strălucitoare şi în forme şi dimensiuni perfect egale, mi-am dat seama că mâncarea, legumele şi fructele noastre au alt gust. Că sunt sincere”.
Împreună cu o echipă formată din alţi trei oameni (plus o mână de colaboratori: fotoreporteri, jurnalişti, persoane care culeg date despre micii producători), Ozon a început să contacteze comercianţii de pe toate meleagurile ţării. “Asta s-a întâmplat şi se întâmplă când mergem în documentare pentru site, când participăm la diverse târguri sau evenimente specifice sau pur şi simplu când mergem în vacanţe. Pe lângă asta am adresat o serie de e-mailuri şi telefoane asociaţiilor de meşteşugari”. Între timp, platforma a devenit cunoscută şi “oamenii încep să adauge singuri anunţurile, direct pe site”. Ozon nu doreşte să facă publică valoarea investiţiei până în acest moment şi nici nu se gândeşte la profit, cel puţin nu deocamdată: “Interesul nostru este de a dezvolta siteul. Dorim să adăugăm noi secţiuni, să facem oglinzi în mai multe limbi străine, să dezvoltăm mai mult partea editorială”.
Muşteriii fac browsing deocamdată

Agricultorii care îşi postează anunţuri pe portalul Tradiţional Românesc aşteaptă încă primele telefoane din partea clienţilor. “Am vrut să fac o publicitate mai bună, pentru o alimentaţie mai sănătoasă”, explică băcăuanul Ioan Prisăcariu motivul pentru care a încercat să vândă cu ajutorul Tradiţional Românesc laptele de capră pe care îl produce. Mulge zilnic 30 de litri de la cele 100 de capre pe care le creşte, iar preţul pentru un litru de lapte este 5 lei. Cu toate acestea, Prisăcariu crede că va fi greu să îşi găsească cumpărători din alte colţuri ale ţării: “Nu pot trimite decât prin curier laptele. Ar fi ideală o reţea sau o asociaţie pentru a putea vinde şi la clienţi aflaţi la distanţe mai mari. Deocamdată tot prin cunoştinţe şi din gură în gură fac totul”. Vasile Ardelean a produs anul acesta 700 de litri de pălincă de pe cei 10 ari cultivaţi cu pruni. Sălăjeanul a reuşit să vândă doar către un client “din sudul ţării” prin intermediul portalului Tradiţional Românesc. Un litru de pălincă de prune din soiul Stanley costă 20 de lei. “Fiica mea lucrează pe calculator şi ea a aflat de ei”, spune Ardelean.

Craioveanca Maria Udrică are un altfel de business pe care vrea să-l ridice cu ajutorul portalului: zestrea de macate şi covoare din lână rămase de la mama ei. Cere între 200 şi 700 de lei pentru cele 50 de bucăţi pe care le mai are, dar n-a reuşit să vândă nimic până acum. Asta şi pentru că nu s-a priceput să pună poze care să însoţească anunţul, după cum recunoaşte chiar ea. “Nu ştim să ne facem reclamă, e nevoie de firme specializate. Mai trebuie găsiţi şi diverşi intermediari, iar mie îmi repugnă această idee”. Mai e conştientă totodată că ce oferă ea la vânzare nu e foarte la modă: “Când m-am măritat eu s-a dus moda cu zestrea şi n-a mai trebuit să am. Poate până se mărită fata mea se schimbă iar moda”.

Sorin Ozon spune că e prematur ca ofertele să năvălească deja pe cei care au postat anunţuri pe siteul său. “Abia au trecut câteva săptămâni de când am lansat Tradiţional Românesc. În plus, nu putem contoriza în nici un fel volumul de tranzacţii care se realizează, noi doar oferim un spaţiu pentru anunţuri gratuite. În orice caz, zilnic sunt 3-4 anunţuri noi care sunt postate pe platforma noastră”.

Deocamdată Tradiţional Românesc şi internetul, în general, funcţionează mai mult ca word-of-mouth pentru micii producători români. Până să existe o reţea de distribuţie eficientă, cei mai mulţi care îl apelează pe Ioan Prisăcariu o fac mai degrabă din curiozitate. “Sună şi întreabă de preţ”, observă acesta. Până la un pas hotărât în epoca e-commerce-ului mai rămân încă vreo câţiva mărunţi care trebuie făcuţi.

http://dascloud.ro/2011/10/22/cum-se-vinde-traditia-pe-internet

de Cosmin Popan
Inapoi la categorie
Tags: articol, traditional, romanesc

Comenteaza