traditionalromanesc.ro trafic.ro

Evenimente / Muzee si expozitii

Inapoi

Expozitia de sunet "Pe aripile timpului" la Muzeul Taranului Roman 17 septembrie 2011 –

05 Octombrie 2011

Muzeul National al Taranului Roman va invita in perioada 17 septembrie 2011 – 5 februarie 2012, la Sala Oaspeti, la expozitia de sunet "Pe aripile timpului".  "Pe aripile timpului" este prima expozitie sonora din Romania si una din putinele care s-au realizat in Europa si chiar in lume. A fost conceputa de Laurent Aubert, conservator in Muzeul de Etnografie din Geneva, dupa stiinta noastra cel mai cunoscut si pretuit etnomuzicolog european ai momentului. Vernisata la Geneva in martie 2009 cu prilejul comemorarii a 50 de ani de la moartea celebrului savant roman Constantin Brailoiu, ea a fost preluata ca atare de Muzeul Taranului din Bucuresti. Aici, a fost inaugurata in 16 septembrie 2011 si va ramane deschisa pana pe 5 februarie 2012.  Mai multe informatii gasiti in documentele atasate sau aici.

Cateva imagini din expozitie puteti vedea aici . Va asteptam!


Pe aripile timpului / In Tune with the Times / L’air du temps


Pe aripile timpului este prima expozitie sonora din România (en. sound exhibition, fr. exposition sonore) si una din putinele care s-au realizat in Europa si chiar in lume.
A fost conceputa de Laurent Aubert, conservator in Muzeul de Etnografie din Geneva, dupa stiinta noastra cel mai cunoscut si pretuit etnomuzicolog european ai momentului. Vernisata la Geneva in martie 2009 cu prilejul comemorarii a 50 de ani de la moartea celebrului savant roman Constantin Brailoiu, ea a fost preluata ca atare de Muzeul Taranului din Bucuresti. Aici, a fost inaugurata in 16 septembrie 2011 si va ramane deschisa pana pe 5 februarie 2012.

Expozitia isi propune sa demonstreze ca toate muzicile poarta marca TIMPULUI lor, fiind totodata oglinda societatii in care au fost create si vehiculate. Demonstratia este argumentata cu muzicile orale din Romania – acele muzici pe care oamenii locului le-au creat si le-au transmis peste generatii fara mijlocirea scriiturii cunoscute la noi sub numele de „folclor” sau „muzica populara”.

Expozitia comporta cinci spatii-sali distincte:

Sala 1. Pe aripile timpului aseaza muzicile romaneşti in contextul muzicilor orale ale planetei. Sala consta intr-o „padure” de difuzoare (cu aspect de discuri) suspendate de tavan. Acestea transmit muzici de pe cele cinci continente, toate provenind din fondul documentar al Arhivelor Internationale de Muzica Populara (AIMP) intemeiate la Geneva de Brailoiu cu aproape saizeci de ani in urma. Muzicile se suprapun haotic sau se individualizeaza, dependent de pozitia in spatiu a vizitatorului. Parcurgand sala, acesta din urma are revelatia enormei varietati a muzicilor de pe Terra.

Sala 2. Utopia lui Brailoiu. La vremea sa, savantul roman spera poate ca arhivele pe care le-a constituit vor contribui la prezervarea muzicilor traditionale ale planetei. O speranta iluzorie: in viata reala muzicile orale nu pot fi conservate, pentru ca sunt intr-o continua prefacere menita sa le adapteze TIMPULUI prezent. Ceea ce se poate pastra este doar amintirea lor, pe suporturile de inregistrare diferite de la o epoca la alta: cilindri de ceara, discuri diverse (turatia 78, 45 sau 33, din ebonita, serlac, vinil sau alte materiale), benzi de magnetofon, casete cu banda magnetica, casete digitale, compact flash-uri...). Toate aceste suporturi (care pentru mulţi sunt de acum „curiozitati”) sunt etalate intr-o vitrină.
In aceeasi sala Utopia lui Brailoiu sunt expuse cateva din instrumentele traditionale ale poporului roman si ale popoarelor vecine din Balcani.

Sala 3. Memorie activa este consacrata activitatii de cercetare si creatie a lui Constantin Brailoiu in cele doua etape ale vieţii sale: cea romanească (din anii 1920 pana în 1943, cand savantul a parasit definitiv tara) si elveto-franceza (din 1944 pana la moartea sa survenita în 1958). Fiecare etapa a vietii savantului este ilustrata prin fotografii, documente, filme si inregistrari sonore. De notat ca in etapa occidentala a existenţei sale Brailoiu a intemeiat la Geneva Arhivele Internationale ale Muzicii Populare (AIMP) si a elaborat si publicat cele mai insemnate din scrierile sale teoretice, consacrate ritmurilor, pentatoniei, versului romanesc cantat, creatiei muzicale colective etc. Tot atunci el a sustinut un ciclu de emisiuni radiofonice exemplare, din care vizitatorul poate auzi, la casti, fragmente originale.
Un segment secund al salii Memorie activa oglindeste, prin sunete si imagini video, activitatea continuatorilor lui Brailoiu, adica a acelora care au transformat AIMP intr-unul din cele mai consistente arhive etnomuzicale din Europa. Vechiul „fond Brailoiu” al arhivelor, alcatuit din 3600 de piese colectate de pe toate meridianele, este integral disponibil vizitatorilor, care il pot consulta utilizand unul din cele doua computere la indemana.

Sala 4. Remix este consacrata devenirilor contemporane ale muzicilor orale romanesti, pricinuite de curgerea TIMPULUI, de inovatiile tehnologice si de transformarile survenite in structura sociala a ţarii. Aici vizitatorul ia cunostinta cu muzicile prezentului, grupate in cinci categorii: Paradisul pierdut (muzica satelor romanesti in deriva), Luminile orasului (muzicile urbane mai vechi sau mai noi), Folclorul de stat: Idealizare si propaganda (muzicile care ne sunt servite de obicei de posturile de radio si de televiziune si de spectacolele de „folclor”), Marele bazar (muzicile eterogene rezultand din felurite fuziuni) si 100% sintetic (muzicile produse quasi-exclusiv prin mijloace electronice). Cu ajutorul numeroaselor computere din aceasta sala, vizitatorii pot alege sa asculte una sau alta din piesele componente ale fiecarei categorii.

Sala 5. Hituri. Această ultima sala este un fel de discoteca, in care tinerii pot să afle, gratie computerelor, cum suna hiturile zilei din 50 de tari diferite; mai mult chiar, ei sunt invitati sa danseze dupa ele pe un planseu larg, decorat cu un desen seducator.

Expozitia aduce in atentie o seama de subiecte serioase, aşa cum sunt „autenticitatea” muzicilor orale si semnificatia conservarii lor peste TIMP pentru cultura umanitatii in general si pentru cultura fiecarui popor in particular. Caracterul didactic al expozitiei este insa implicit si derivat. Tinerii, spre exemplu, nu sunt obligati sa fie atenti si „sa ia notite”, ci poftiti sa se amuze jucandu-se dupa plac cu o puzderie de computere si iPad-uri, fara sa reflecteze cu tot dinadinsul la faptul – foarte important de altfel! – ca acestea ii deschid portile catre universuri sonore diferite de cel in care traiesc.

Autorul expozitiei: Laurent Aubert
Adaptarea expozitiei in Romania: Speranta Radulescu, Costin Moisil, Florin Iordan

Expozitia este deschisa zilnic – cu exceptia zilei de luni, intre orele 10.00 si 18.00.

Muzeul National al Taranului Roman
Sos. Kiseleff, nr. 3 (langa Muzeul Antipa), Sectorul 1.
www.muzeultaranuluiroman.ro
www.facebook.com/MuzeulTaranului

Vezi si Evenimente
Tags: muzeu, traditional, sunet, conservare, expozitie